familie Reitsema

Johan

     
Jonge kanaries
Volière
Onderwegens
noar Poask
Opleiding Speciale Onderwijszorg
Trombone
Van Morrison
hobby's
Mijn naam is Johan Reitsema. Ik heb deze website opgezet, omdat ik het leuk vind een site te maken en om iets van ons zelf te laten zien en vertellen.
Ik ben leerkracht van groep 5 op
gbs De Wierde.


Veel plezier hier en op de rest van onze website.


Beleef de lente

Niks geen webcams en op grote afstand genieten van nieuw leven in de natuur.
Kom langs en beleef de lente bij ons, in real time en in real life.

Op dit moment (begin mei 2011) hebben drie poppen een nest met elk in ieder geval drie jongen.
Hieronder zie je een van de nesten.
De vierde pop heeft al een jong gehad, maar die heeft maar een dag geleefd (laatste foto).
Ze geeft niet op en is al weer opnieuw begonnen.
De twee mannen hebben de tijd van hun leven!

naar boven


Wegens de start van een nieuwe hobby hebben we een volière gebouwd

De eerste vier kanaries zitten er in

naar boven


Onderwegens noar Poask 2009 in de NH-kerk van Tolbert

Evenals vorig jaar heeft ook dit jaar Vierspel de lijdenspassie 'Onderwegens noar Poask' uitgevoerd.
Deze keer in de Nederlands Hervormde kerk in Tolbert.
Het was weer zeer indrukwekkend. Dat was ook duidelijk te merken aan de mensen in de zaal. Men was onder de indruk,
omdat door zowel tekst (gronings) als muziek (sonore trombone klanken) de inhoud heel dichtbij komt.

Tot slot een videofragment van het laatste gedeelte van ons optreden:

 

naar boven


Onderwegens noar Poask

Op zaterdag 15 maart 2008, aan het begin van de stille week voor Pasen, hebben we in de NH-kerk van Obergum (Winsum) 'Onderwegens noar Poask'. uitgevoerd.
Het lijdensevangelie werd door Jan Afman in het Gronings voorgelezen en wij hebben als trombonekwartet ‘Vierspel’ koralen van Bach uit de Johannes-passion gespeeld en de samenzang begeleid, die ook in het Gronings was. 

‘Vierspel’ bestaat uit Harry Koning, Johan Reitsema, Piet Reitsema en Gerard Spoelman. Harry, Piet en Gerard spelen bij de Chr. Muziekvereniging  Wilhelmina in Leens, waar ik ook ben begonnen.

naar boven


Trombone

foto's van mijn eerste eigen trombone, een King 4b met kwartventiel
oftewel

een geluk bij een ongeluk

Het is september 2007, in Winsum wordt een gondelvaart met versierde boten gehouden ter gelegenheid van het feest Winsum 950. De Bazuin doet mee en we zitten met elkaar op een mooi verlichte boot te schitteren in de duisternis van de avond. Alleen, ik heb een probleem, want mijn trombone heeft kuren. Het lijkt wel of één van mijn kinderen een propje in de beker heeft gestopt, zo klinkt het. Ik kan niets ontdekken en ik speel maar gewoon door. Ik moet wel wat harder toeteren om hetzelfde geluidsvolume te krijgen.
Op een gegeven moment doet de trombone het helemaal niet meer. Grote paniek, bijna wordt de hele gondelvaart afgeblazen. Gelukkig is de oorzaak snel gevonden. Het kwartventiel is stuk gegaan en staat een stukje open, zodat er valse lucht door het instrument stroomt. Het kwartventiel uitgeschakeld en dan kàn ik toch blazen...

Zonder kwartventiel is het prima blazen, maar ja zo'n ding zit er op, dus moet ie het ook doen. De trombone naar de reparateur en omdat het om een specifiek onderdeel gaat die men niet op voorraad heeft, krijg ik een leentrombone mee, een King 4b. Deze speelt direct heel erg lekker, veel prettiger dan mijn trombone van De Bazuin. Ik wil deze graag houden en dat kan, want hij is te koop. Maar de prijs is zo ontzettend hoog dat ik me afvraag of ze hem wel echt willen verkopen. Maar ik wil wel een King 4b, dus struin ik rond op Marktplaats en kom hier ook eentje tegen met een veel aangenamere prijskaartje. Ik mail wat heen en weer met de eigenaar en ik krijg voldoende informatie over het instrument. Het ziet er goed en betrouwbaar uit en we maken een afspraak. Op het moment dat ik het instrument zie en in handen heb, ben ik helemaal verkocht. Een schitterend instrument in zeer goede staat. Het genieten kan beginnen.

Ik heb hem nog maar net, maar ik wil hem niet meer kwijt.

 

naar boven


 

Verslag van het concert van Van Morrison in de Heinken Music Hall
in Amsterdam op zaterdag 17 maart 2007

Het is al weer voorbij, de schitterende avond in Amsterdam. Totaal anders dan de vorige keer dat ik geweest ben. Van had er duidelijk zin in, hij deed meer dan alleen zijn kunstje. Ik was van tevoren wat sceptisch, maar gelukkig: resultaten behaald in het verleden geven geen garantie voor de toekomst. En dat was maar goed ook: Van en zijn band speelden anderhalf uur lang onafgebroken zo'n 20 nummers. De vorige keer vond ik het storend dat hij mijn hoofd geen moment rust gunde, deze keer had ik daar totaal geen last van. Het was perfect, het klonk goed, Van Morrison had lol met zijn muzikanten, we hoorden prachtige solo's van basgitaar via trompet naar viool en mondharmonica. Dit was mijn ultimieme Van-beleving, dus ik hoef niet weer naar een concert van The Man.



 

Hierboven enkele foto's die iemand die vooraan stond genomen heeft. Wij zaten achteraan en zagen slechts een vlekje op het podium (Van Morrison is niet zo groot). Om een indruk van het concert te krijgen het nummer Gloria van de cd Live At Austin City Limits Festival die ik na afloop van het concert gekocht heb. Op deze cd speelt grotendeels dezelfde bezetting als tijdens dit concert, zodat het goed de sfeer weergeeft. Wat extra leuk is dat deze cd niet in de winkel te koop is en ik het laatste exemplaar in handen kreeg.


naar het verslag van het concert van 10 oktober 2005

naar boven

 


Opleiding Speciale Onderwijszorg (1)

Zo’n anderhalf jaar geleden bekroop mij het gevoel weer te gaan leren. Blijkbaar kun je opeens zoiets hebben. Ik heb toen een tijdje afgewacht, maar omdat het gevoel niet wegging, dacht ik: dan moet ik er maar wat mee doen. Ik had al snel door dat het iets moest zijn wat met mijn vak te maken heeft; voor de opleiding HEAO fiscale economie bij het LOI zou ik niet gemotiveerd genoeg blijven.
Dan kom je al snel terecht bij opleidingen in de Speciale Onderwijszorg. Je kunt dan richtingen kiezen als RT, IB, dyslexie, autisme en meer in dit genre.
Het nadeel van al deze leerroutes lijkt mij dat ik dan direct in moet zoomen op een bepaald aspect van de speciale onderwijszorg. Verstandiger, maar ook leuker lijkt het mij om mijn blikveld breed te houden. Ik heb gekozen voor de leerroute Inclusief Onderwijs - zorgkinderen in het primair onderwijs.

De leerroute is breed van opzet: het gaat om beter zicht te krijgen op kinderen met zowel gedragproblemen als leerproblemen. Ik moet veel literatuur verwerken en praktijkopdrachten uitvoeren. Van deze praktijkopdrachten moet ik verslag doen en daarin moet te zien zijn dat ik de bestudeerde theorie heb toegepast. In het tweede jaar moet ik een groot praktijkonderzoek bij mij op school uitvoeren.
Deze tweejarige deeltijdopleiding volg ik aan het Windesheim in Zwolle. Dat betekent dat ik (vrijwel) iedere woensdagmiddag om kwart voor één in de trein stap en ’s avonds om kwart voor negen weer in Winsum terug ben (kan ik nog net drie kwartier meeblazen bij De Bazuin). De studiebelasting is 15 tot 20 uur in de week, dus ik ben er de rest van de week ook nog wel een avondje zoet mee.

 De module waar ik op dit moment midden in zit, is een soort kennismakingsmodule. Het heet: Het verhaal van het kind. Over een kind uit mijn groep dat mij intrigeert, hou ik een presentatie. De bedoeling is dat ik het eigene van dit kind naar voren haal: ieder kind spreekt zijn eigen taal, de opdracht is mij in dit kind te verdiepen en zijn of haar verhaal te vertellen. De presentatie hou ik eerst voor het kind (in een voor het kind toegankelijke vorm), de ouders en daarna aan mijn medestudenten. En natuurlijk hoort er ook verslaggeving bij. 

Andere modules die langskomen in het eerste jaar zijn:
krachtig leren; rekenhulp groep 3-6; aanvankelijk lezen; leraar, als persoon en professional; communicatie.

 Ik ben nog maar een paar maand bezig, maar tot nu vind ik het fantastisch. Een heleboel lezen, verbanden leggen, koppelen aan mijn praktijk: ik word door deze studie gedwongen om veel na te denken. Dat zie ik tot nu toe als de grootste winst, want daar kwam ik veel te weinig aan toe. En ik merk nu al dat ik anders naar kinderen ga kijken.


Opleiding Speciale Onderwijszorg (2)

Het is eind december en het is weer eens tijd voor een update. De eerste module heb ik met goed gevolg afgesloten. Dat is een heerlijk gevoel, omdat het gewoon ook even aftasten is wat er precies van mij verwacht wordt en hoe hoog de eisen zijn.
De module waar ik nu midden in zit, is 'krachtig leren'. In deze module moet ik bedenken hoe ik een onderwijssituatie in mijn groep zo kan verbeteren dat de kinderen meer betrokken zijn, er meer van leren en ik mijn tijd efficiënter heb ingezet. Ik lees een heleboel over actief leren, coöperatief leren en inzet van meervoudige intelligentie. Op school willen we er steeds meer naar toe om ook in de bovenbouw ontwikkelingsgericht te werken. Deze module sluit hier heel goed bij aan: ik ga proberen een een andere invulling van een onderwijsleersituatie te bedenken dat de kinderen er meer van leren of zich meer gaan ontwikkelen. Daarnaast wil ik gaan werken met weektaken, zodat kinderen leren om een (klein) deel van hun tijd zelf in te plannen en er verantwoordelijk voor te zijn. Daar ga ik weer een verslag van schrijven met literatuurstudie en dan is ook deze module weer voorbij. Maar het leuke van deze module is dat hij door blijft werken. Daar ben ik van overtuigd.


Opleiding Speciale Onderwijszorg (3)

Begin mei en eindelijk is mijn verslag van Rekenen af. Het voelde bijna als een bevalling toen ik vanmiddag alle documenten op de cd-rom had staan en ik het schijfje in tweevoud door de gleuf van de brievenbus liet glijden. Ik heb er vele harde buiken en brandend maagzuur van gehad. Jeannet had bijna medelijden met me. Ze ging van schrik vanmorgen maar een eindje fietsen met Eline. Om kort te gaan, ik ben blij dat dit voorbij is (hopelijk, want misschien is het niet voldoende, je weet maar nooit).
De vierde en laatste module dit jaar gaat over communicatie. Het feit dat ik een persoonlijke website bij houd, zegt - lijkt mij -  al genoeg. Maar dat vindt Windesheim blijkbaar niet, want de reader die ik gekregen heb voor deze module is 3,8 cm dik en weegt 1,733 kg. Ik had gehoopt dat we wat videofilmpjes gingen monteren, of websites bouwen, maar het zit er niet in. Het wordt één grote dwaze toneelboel vol met rollenspelen. Ik heb me voorgenomen om deze keer meteen full speed van start te gaan, dat voorkomt een hoop stress. Ik laat me door niemand van mijn koers afbrengen. De enige die roet in het eten mag gooien is Kareltje. Voor hem maak ik een uitzondering.


Opleiding Speciale Onderwijszorg (4)

Een stukje over mijn eerste module van het tweede jaar. Weten jullie waar ik de afgelopen tijd mee bezig ben geweest.

Nederland heeft in 1994  het Salamanca-verdrag van de UNESCO ondertekend. Dit verdrag beschrijft dat kinderen wereldwijd recht op onderwijs hebben dat past bij het kind (Education for All). We noemen dit inclusief onderwijs. Misschien heb je er wel eens van gehoord: het is het ideaalbeeld dat alle kinderen op de basisschool welkom zijn en dat de school alles in het werk stelt iedereen passend onderwijs te geven.
Als je wereldwijd kijkt, is kinderarbeid in veel landen nog lang niet uitgeroeid. Veel kinderen moeten van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat op het land of in fabrieken werken voor een hongerloontje. Deze kinderen kunnen zich nooit verder ontwikkelen, omdat ze geen of nauwelijks onderwijs krijgen.
Maar ook in de Westerse wereld en dus ook in Nederland is niet iedereen gelijkwaardig. Te vaak is het zo dat het ene beroep meer status heeft dan het andere. En dat we het moeilijk vinden om met mensen om te gaan die anders zijn. Dat heeft voor een deel als oorzaak omdat we van jongs af aan gewend zijn om te selecteren: je gaat naar de basisschool, maar als je niet aan de gestelde norm kunt voldoen, ga je naar het speciaal onderwijs. In groep 8 krijg je de schoolkeuze: we selecteren op leerprestaties en komen zo tot een indeling van havo, vmbo, vwo en praktijkonderwijs. Dezelfde ‘soort’ kinderen worden bij elkaar gezet en andere kinderen raken buiten beeld.

Bovenstaande heb ik wat kort door de bocht neergeschreven, maar in de kern klopt het wel. De gedachte van de UNESCO is dat alle mensen even waardevol zijn en dat we juist elkaar moeten waarderen in de maatschappij. Dat leer je op school: kinderen moeten leren omgaan met verschillen. En dat gebeurt niet als je kinderen juist gaat selecteren op gelijkheid.
Gelukkig willen wij graag alle kinderen een plaats geven op onze school, dat is onze bijbelse opdracht. Tegelijk zeg ik ook dat het wel moet kunnen: de school moet de zorg kunnen bieden. Dit lukt niet altijd en dat heeft ook te maken met gebrek aan geld om meer handen in de klas te hebben of om de groepen kleiner te maken. Daarnaast moet het goed zijn voor het kind: iedere keer is de afweging waar het kind het beste op zijn plek is: soms op de reguliere basisschool, eventueel met een financiering uit een rugzakje. Maar soms kan het speciaal onderwijs een betere plaats zijn.
Om alle kinderen te geven wat ze nodig hebben, zal ook de organisatie aangepast moeten worden: samenwerkend leren, leren met een maatje, misschien zelfs wel klassendoorbrekend. De leerkracht wordt in de toekomst meer en meer een coach in plaats van onderwijsgevende. Hij of zij moet er voor zorgen dat de kinderen op een zinvolle manier met hun (verschillende) taken bezig kunnen zijn. De leerkracht ondersteunt en stuurt bij.

De volgende module is Pedagogische Interventies in de groep. Hoe ga ik om met verschillen, hoe begeleid ik de kinderen in hun eigenheid. Eigenlijk ga ik de theorie van de vorige module nu in praktijk brengen.


Opleiding Speciale Onderwijszorg (5)

“Bah, Wie dit leest!” Het kan de uitroep zijn van een willekeurig kind uit een willekeurige groep. “Wie dit leest”, zo heet de begrijpend leesmethode bij ons op school. Erg populair is ie niet. Veel kinderen kunnen het niet nalaten te zeggen: “… is gek”.
Veel kinderen vinden lezen wel leuk, maar vragen maken over het lezen scoort wat minder. Soms is het ook niet zo zinnig. Lees onderstaande tekst maar eens en probeer daarna de vragen te beantwoorden. 

De pikkel en de wop.
Een wop mufte zijn frinse fruin.
Een pikkel beunde snerp in de fruin van de wop.
Groes mijn bale fruin! Loeg de wop biest.
Mijn fruin is frins.
“Proest gedaan!” makkelde de pikkel.
“Mart jij benedal geen lijpjes?”
“Ik mart geen rotse pikkels,” slokte de wop biester. 

Vragen:

  1. Wat mufte de wop?
  2. Mart de wop rotse pikkels?

Waarschijnlijk lukt het je wel de vragen te beantwoorden, maar heb je geen idee waar de tekst over gaat. Het lijkt begrijpend lezen, maar het is gewoon een techniekje om antwoorden uit een tekst te halen.
Waar het om draait is tekstbegrip: echt begrijpen wat er in de tekst staat, de moeilijke woorden kunnen gebruiken en de te tekst in zijn context kunnen plaatsen.

De module waar ik op dit moment mee bezig ben, promoot deze strategieën heel erg. En dat sluit precies aan bij de aanvullende Begrijpend Leesmethode waar we dit cursusjaar op school mee begonnen zijn: Nieuwsbegrip. Een begrijpend leesmethode die aansluit bij de actualiteit. Iedere week is er op de internetsite een nieuwe tekst te vinden die aansluit bij het nieuws van de week ervoor. De tekst is aangepast aan het niveau van de kinderen. Veel nadruk wordt gelegd op tekstbegrip. Wat verder erg gestimuleerd wordt, is om over de tekst te praten: wie heeft het nieuws meegekregen, wie weet er al meer van. Moeilijke woorden krijgen betekenis voor kinderen omdat het woorden uit de echte wereld zijn. Ik ben er in mijn groep nog maar net mee begonnen, maar zoals je merkt, ben ik er tot nu toe erg over te spreken. Nog even en de kinderen roepen in mijn klas roepen: Nieuwsbegrip? Yes!!
 

naar boven


 Vakantie met Dit koningskind naar Vollenhove 2006

Ook dit jaar ben ik weer op vakantie met Dit Koningskind geweest. Deze keer naar Vollenhove.
Het was weer een groot succes waar we als groep heel erg van genoten hebben.


Groepsaccomodatie Follenhoegh
 


Monnikenmolen in St Jansklooster
 

Gezellig buiten zitten
 

Singin in de tent van E&R op zondagavond
 

Dofinarium in Harderwijk
 

Rondvaart in Giethoorn
 

Klederdrachtshow in Staphorst
 

Het stadje Vollenhove
 

naar boven


Concert van Van Morrison in Carré in Amsterdam, 10 oktober 2005

Dinsdag 11 oktober - Gisteravond ben ik samen met Egbert naar het concert van Van Morrison in Carré in Amsterdam geweest. We gingen om half vier weg. We moesten  alleen nog een keer terug, omdat ik de toegangskaarten op tafel had laten liggen...
We gingen met de auto naar Diemen en het laatste stukje met de metro.
In Amsterdam was het erg gezellig. Terrasjes aan de Amstel allemaal bezet, want het was heerlijk weer.
Op het Waterlooplein hebben we bij een Mexicaan op het terras gegeten en toen was het zover: we betraden Carré. We zochten ons plekje op het balkon en toen mocht het van ons beginnen. We moesten nog even wachten: eerst kwam Daniël Lohues, de zanger van Skik. Hij zong wat Drentse blues, maar echt raken kon hij me niet. Gelukkig duurde het maar een kwartiertje.

Dan het moment waarop ik al zo lang op gewacht heb: Van the Man komt op het podium. Samen met zijn band speelt hij de sterren van de hemel, maar een welkomswoordje aan zijn publiek kan er niet af. En of we hard klappen, zacht klappen of helemaal niet klappen, het maakt de Ierse troubadour niet uit. Af en toe mompelt hij iets wat 'thank you' zou kunnen zijn, maar voor hetzelfde zei hij : 'f... you'. De nummers worden in rap tempo achter elkaar gespeeld: het applaus van het vorige nummer is nog niet afgelopen of het volgende nummer wordt alweer ingezet. Van Morrison geeft mijn oren en hoofd geen ogenblik de tijd om de muziek even te laten bezinken. Het is alsof een emmer wordt leeggegooid. Om 10 uur is het afgelopen. Ik ben aan de ene kant blij dat mijn hoofd rust krijgt, aan de andere kant wil ik dat het nog uren doorgaat.
Het was een prachtig concert, maar een live-concert was het niet. Daarvoor ontbrak de sfeer en het contact van Van met de zaal. Ik wist eigenlijk van hem dat het zo ging, maar ik hoopte (tegen beter weten in) dat het deze keer beter zou zijn. Maar als je mij zou vragen: ga je in november mee naar één van zijn concerten in Engeland? Ik zou het dadelijk willen.
Ik kijk uit naar zijn volgend optreden in Nederland, ik hoop er weer bij te zijn.

 

 

 


Klik op de foto om naar de officiële website
van Van Morrison te gaan

Zaterdag 15 oktober - Het is niet te geloven, maar naarmate het concert van Van The Man verder weg is, des te meer geniet ik ervan. Nog steeds ben ik bezig de muziek en al de noten te verwerken. Ik heb gelukkig op internet een lijst gevonden met alle nummers die hij maandag gespeeld heeft. Dat scheelt een hoop, want veel van zijn nummers herkende ik niet 1-2-3, omdat ze in een heel ander arrangement gespeeld werden. Dat is prachtig, want zo  blijft hij je verrassen.
Trouwens op maandag- en dinsdagavond speelde hij beide keren zo'n 20 nummers, waarvan slechts 8 dezelfde. Dinsdag speelden Candy Dulfer en Maceo Parker (twee saxofoon-tijgers) mee en daar was het programma op aangepast.
Het was dus geen straf geweest, als we dinsdagavond waren gegaan. Ik hoop echt dat er van deze concerttour een live-cd of liever nog een dvd uitkomt. Dan komen jullie allemaal maar es meegenieten hier!

(N.B. De foto's zijn echt van 10 oktober; ik heb ze ergens van het web geplukt)

naar boven


De bouw van onze garage is een leuk project voor in de vakantie 2005

Samen met onze buren bouwen we een garage tussen onze woningen.
Zo krijgen we ruimte om onze spullen op te ruimen en een plek om te knutselen.

 

naar boven


We verbouwen ons schuurtje tot bijkeuken

Vrijdag 2 september 2005 heb ik een begin gemaakt met het veranderen van het schuurtje in bijkeuken.
Gelukkig had ik zaterdag hulp. 's Middags heeft Egbert  mij  erg geholpen en  's avonds kwam Jaap de vloer
mooi glad maken.


In de herfstvakantie hebben Maarten en ik de wanden geïsoleerd en daarna gipsplaten aangebracht.


Tussen de herfst- en kerstvakantie heb ik het plafond er in gemaakt en verlichting aangebracht.
Jaap heeft het dak aan de buitenkant een goede beurt gegeven.


In de eerste week van de kerstvakantie heb ik de wanden vlak gemaakt en gewit.


In de tweede week van de kerstvakantie heb ik tegels op de vloer gelegd.

 

In de voorjaarsvakantie van 2006 heb ik de plinten er in gemaakt en is de bijkeuken eindelijk klaar.

naar boven


Hobby's

 


Computeren

Eén van mijn hobby's is computeren. In het verleden kwam het nogal eens voor dat aan het begin van een vakantie mijn computer het niet meer deed, omdat ik weer eens aan het experimenteren was geweest. Dat was dan even vervelend, maar het einde van het liedje was wel dat het allemaal weer werkte en ik een stukje wijzer was geworden.
Totdat ik er achter kwam dat websites maken ook wel geinig is. Sindsdien heeft mijn computer eigenlijk nooit meer problemen....
 


webdesign

 

 


Lezen

Ik hou van lezen. Op dit moment heb ik niet zoveel tijd om te lezen. Het laatste boek dat ik gelezen heb en de moeite waard vind om iets over te vertellen is 'In de ban van de Ring - De terugkeer van de koning'. De eerste twee delen heb ik vrij snel achter elkaar gelezen, maar aan deel drie kon ik maar niet toekomen. Toen ik deel drie uit had, kreeg ik zin om direct deel 1 en 2 ook nog eens te lezen, maar het komt er eerst niet van: te druk met het lezen van artikelen en boeken voor mijn studie.

Op woensdag in de trein heb ik wel tijd om te lezen en afgelopen keer heb ik het boek 'Heksen en zo' van Annie M.G. Schmidt gelezen. Erg leuk boek (op één hoofdstuk na die over de hemel gaat). Dit is een prima boek om in de klas voor te lezen.

Het laatste boek van John Grisham dat ik gelezen heb, is 'Het Vonnis' van John Grisham. Dit is een dikke pil waarin eigenlijk niets gebeurt. Dit boek zal ik niemand aanraden. (waarschijnlijk is ie binnenkort te koop in Jeannet's Shop).
Gelukkig heeft John Grisham ook hele goede boeken geschreven, bijvoorbeeld 'De Partner' en 'De Deal'.

Andere boeken die ik leuk vind zijn de boeken van Nikki French. Ook ben ik in Lord of The Rings begonnen, maar deel drie heb ik nog nooit uit.
Dat is mijn probleem: ik ben vaak in meer dan 4 boeken tegelijk aan het lezen en zo zijn er boeken die al twee jaar naast mijn bed liggen. Af en toe lees ik weer een hoofdstuk, maar het liefst gooide ik ze in de open haard. Maar gelukkig voor deze boeken hebben wij die niet.


Trombone blazen

Ik speel al vanaf mijn negende jaar een instrument. Ik werd lid van de plaatselijke fanfare, Wilhelmina in Leens en leerde de beginselen van de muziek op een bugel. Via allerlei omzwervingen in het orkest kwam ik uiteindelijk op trombone terecht. En nu ben ik al weer zeven jaar lid van De Bazuin in Winsum. Een gezellige vereniging waar op (voor mij althans) hoog niveau gemusiceerd wordt.
Tijd vinden om te repeteren is voor mij een voortdurende strijd die ik nogal eens verlies, maar telkens weer aanga.


naar boven


johan@jreitsema.nl